Saltar al contenido

Techniki jazdy: bezpieczne hamowanie

11 de septiembre de 2021
Techniki jazdy bezpieczne hamowanie

Problem z motocyklami i skuterami polega na tym, że mają małą powierzchnię styku (i nacisku) kół z podłożem, przez co dość łatwo można je zablokować podczas hamowania, nie mówiąc już o sytuacji awaryjnej. Zablokowanego koła nie da się «skrętować”: jeśli jest tylne, będzie miało tendencję do wyprzedzania przodu, a motocykl «przejedzie” destabilizując nas, a jeśli jest to przednie, spowoduje silny moment reakcji na kierownicy, który normalnie go odwróci i wytrąci nas z równowagi, powodując upadek. Ale zawsze musimy opierać się na przednim hamulcu, to on nas zatrzyma jak najszybciej (patrz ramka «sztuczka»).

Technologia znacznie poprawiła «aktywne bezpieczeństwo” (to, które pozwala uniknąć wypadku), a w modelach ABS szybkie i bezpieczne hamowanie jest tak łatwe, jak pociągnięcie dźwigni lub pedału do końca. Połączone układy hamulcowe (lewa dźwignia w wielu hulajnogach) «naśladują” sposób, w jaki hamuje doświadczony kierowca, nieco wspomagany przez tylny hamulec podczas używania przedniego hamulca, aby ustabilizować rower i zmniejszyć przestrzeń hamowania, ale zwykle
Hamujesz wcześniej, jeśli dodatkowo «pociągasz” przednią dźwignię.

Uważajcie, gdy ziemia się ślizga (deszcz, brudny asfalt), tam trzeba dać większą przewagę tylnemu hamulcowi, co jest szczególnie ważne w przypadku hulajnóg (opóźniony rozkład masy) i oczywiście jeszcze bardziej podczas jazdy z pasażerem.

Zobaczmy kilka typowych przypadków, w których musimy mocno hamować, i zobaczmy, jak zapobiec sytuacji, w której stają się one ryzykowne.

Wyjście ewakuacyjne

O ile wiemy, jak hamować, czasami brakuje nam metrów do zatrzymania. Czerwony rower jechał kiepsko: bardzo blisko poprzedzającego go pojazdu, w samym środku, a przy hamowaniu zablokował się psychicznie. Niebieski przeciwnie, krążył myśląc, że może musi się nagle zatrzymać, bliżej «wyjścia”; a podczas hamowania patrzył, dokąd jedzie, starając się uniknąć zderzenia z innym pojazdem. Dobrym sposobem, jeśli nie ma innej możliwości, jest przedostanie się między auta, unikniemy ostrego (i brzydkiego) uderzenia w przód, a możliwe, że nawet nie dotkniemy ani nie dotkniemy żadnego z samochodów. W najgorszym przypadku dalibyśmy im małe wgniecenia i rysy, ale my i nasz motocykl pozostalibyśmy praktycznie nienaruszeni: można prawie upaść i stać na stojąco przytrzymywane przez samochody …

Uważaj na biel

Nie tylko musimy zwracać uwagę na inne pojazdy podczas hamowania, ale także podłoże, na którym wchodzimy, jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa naszego hamowania. Przyzwyczaj się, jakby to była «mania”, nigdy nie wchodzić na pomalowaną część przejścia dla pieszych, ani na strzałki sygnalizacyjne, ani na większość farby na asfalcie. Oczywiście unikaj nadepnięcia na to wszystko, gdy musisz mocno hamować, ponieważ blokowanie na pewno będzie nieuniknione (lub w przypadku ABS hamowanie będzie znacznie dłuższe). Jeśli nie da się na niego nie nadepnąć, zachowuj się «jak ABS” i zwolnij hamulce, aby się nie zablokować. W naszej «scence” niebieski motocykl zauważył dokąd jedzie i wybrał dobry obszar przyczepności do zatrzymania, natomiast czerwony nie naprawił i czeka «niespodzianka” w postaci typowej miejskiej pułapki.

Rzeczy nieprzewidywalne

Kolejną rzeczą, której uczy nas doświadczenie, jest to, że… «myśl źle, a będziesz miał rację”. Jeśli widzisz dzieci bawiące się na chodniku, uważaj, bo mogą biec (oczywiście bez patrzenia) w stronę ulicy. Jeśli grają w piłkę, nagle może się pojawić piłka… z pewnością za nią goniące dziecko. Jeśli na chodniku jest luźny pies, wcale nie jest wykluczone, że wybiegnie na ulicę, gdy zobaczy Cię na motocyklu (dlaczego przyciągają tak dużo uwagi?). To tylko kilka przykładów «nieprzewidzianych”, których, jak widać, nie jest tak dużo, bo są to dość przewidywalne zachowania («coś zrobią”), a więc kiedy
chodźmy po mieście i zobaczmy niektóre z tych lub innych rzeczy wokół nas, będziemy wiedzieć, że musimy podjąć ekstremalne środki ostrożności, ponieważ w każdej chwili będziemy musieli hamować awaryjnie.

Z pasażerem

Kiedy przewozisz pasażera, musisz zachować środki ostrożności, które zwykle podejmujesz: nie jesteś odpowiedzialny tylko za swoją integralność i za otaczających Cię ludzi, ale jesteś Ty i wielu z tych, którzy Ci towarzyszą. Ciężar pasażera w znacznym stopniu zmieni zachowanie Twojego motocykla lub skutera, zmniejszając jego zwrotność i sposób hamowania, ponieważ nosimy znacznie większy ciężar na tylnym kole i ten hamulec może mieć większe znaczenie. Przede wszystkim naucz towarzyszących Ci osób, jak ustawić się tak, aby nie przeszkadzać w Twoich ruchach, aby czuć się komfortowo i bezpiecznie, i pamiętaj, że wtedy najmniej potrzebujesz «udowodnić” cokolwiek, jeśli w ogóle, że jesteś w stanie jeździć płynnie, płynnie i efektywnie.

1631342422 913 Techniki jazdy bezpieczne hamowanie

Sztuczka

Wiele osób bardzo «obawia się” blokowania przedniego koła i unikania używania do tego hamulca, ale jest to duży błąd, ponieważ podczas hamowania ciężar motocykla (i naszego) przenoszony jest właśnie na to koło, a więc co jest ten z największą przyczepnością i największymi szansami na zatrzymanie: musisz go zawsze używać i musisz nauczyć się, gdzie jest granica przyczepności przedniego koła i co się dzieje, gdy go przekroczymy. Wystarczy przetestować go na ulicy o normalnej podłodze i bez ruchu, ze średnią prędkością i zawsze mocno trzymając kierownicę obiema rękami, aby zapobiec jej poruszaniu się, jeśli się zablokuje: lekko przyciśnij dźwignię, aby «ugryźć” i załadować zawiesza się i zaczyna ściskać z większą siłą, delikatnie (nie nagle), ale coraz mocniej. Koło zacznie piszczeć: jesteś na granicy jego przyczepności, a jeśli wciśniesz trochę więcej (lub podłoże trochę się zmieni), zablokuje się i zacznie się ślizgać; Trzymając mocno kierownicę, zobaczysz, jak to się dzieje nieco gwałtownie i otrzymasz reakcję, która ma tendencję do poruszania kierownicą, ale «nic się nie dzieje”, odczułeś tylko w kontrolowany sposób, co się dzieje, gdy nieprzewidziane «pociąga” za dużo prawa dźwignia, koło się blokuje i jedziesz na ziemię, dopiero teraz wiesz «w zwolnionym tempie» co się dzieje i jak tego uniknąć (kierownica trzymaj stabilnie). I wiesz też lepiej, gdzie jest granica hamowania Twojego motocykla lub skutera: ćwicz.

  • Doświadczenie i zdobyta przy nim wiedza są kluczowe i decydują o różnicy między przerażeniem, anegdotą i czymś innym, nawet jeśli jest to tylko mały upadek lub cios. Zaufaj mi, widzę to codziennie …

  • Ćwicz, ćwicz, ćwicz: mocne hamowanie bez ludzi wokół, aby przyswoić sobie, jak daleko możesz naciskać dźwignie, a w dniu zagrożenia, bez czasu na myślenie, dasz z siebie wszystko.

  • ZAWSZE noszenie jednego lub dwóch palców na dźwigni hamulca, zwłaszcza gdy przed nami jest «ruch”, zyskamy kilka cennych dziesiątych sekundy, jeśli coś się wydarzy: zdążymy zahamować, a kolejna anegdota zostanie pokonana.

  • Przednie koło «rządzi” podczas hamowania: nie zapomnij o prawej dźwigni, to twój prawdziwy «przyjaciel”, a nie coś, czego «nie należy się bać” w przypadku blokowania z przodu.

  • Jeśli Twoja hulajnoga ma hamowanie kombinowane, poćwicz, aby dowiedzieć się, jaki jest jego limit: lewa dźwignia zatrzyma hulajnogę szybko i stabilnie, ale przy ograniczeniu zablokuje tylne koło i nie będzie zbytnio hamować do przodu.

  • Jeśli Twój skuter lub motocykl ma ABS, naucz się trzymać dźwignie mocno, hamując do granic możliwości, jednocześnie zwracając uwagę na ruch uliczny, aby czegoś uniknąć. Po to właśnie jest ABS, aby móc dalej kierować naszym pojazdem podczas bardzo mocnego hamowania.

Czy ten post był pomocny?