Saltar al contenido

Jedź w towarzystwie

11 de septiembre de 2021
conduccion

Może jesteś jednym z tych, którzy wolą mieć supersamochód i zostawiasz jednomiejscowy ogon zamontowany tak, że -jeśli nadarzy się okazja i ktoś będzie chciał cię lub mu towarzyszyć, masz pretekst, by powiedzieć, że to niemożliwe. W takim razie w tym tygodniu nie będziemy w stanie Ci pomóc…

Ale jeśli nie jesteś «samotnym wilkiem”, jeśli Twój motocykl nie jest tak naprawdę «twój”, ale jest «połówką”, lub po prostu zabierasz od czasu do czasu na przejażdżkę przyjaciela i chcesz to zrobić w jak najlepszym warunków, albo zazwyczaj jedziesz na wakacje na motocyklu załadowanym po brzegi i nie chcesz niespodzianek, które psują te zasłużone dni odpoczynku (względne), to to, co powiemy, bardzo Cię interesuje.

A jeśli jesteś miłośnikiem motocykli, który nadal nie może cieszyć się nimi z kierownicy, ale robisz to z tylnego siedzenia, wszystko to ma dla ciebie duże znaczenie również dlatego, że być może «twój kierowca” jest mniej świadomy tego, czego twoim zdaniem musi wiem dla twojego bezpieczeństwa i wspólnej przyjemności.

W poprzednich rozdziałach naszej serii «Techniki jazdy” widzieliśmy dokładnie, jak powinniśmy prowadzić motocykl «fizycznie”, jakie siły wpływają na jego ruchy oraz jak powinniśmy przykładać naszą siłę i wagę, aby jechać tam, gdzie chcemy, ponieważ a także dokładnie którą. Musi to być ta ścieżka, którą musimy podążać, słynna «dobra linia”, czyli jak i jak bardzo możemy się pochylić pokonując zakręt.

W tym tygodniu zobaczymy, co się zmienia podczas przewożenia pasażera i jak musimy dostosować naszą jazdę i nasz motocykl (zawieszenia) do tych okoliczności.

Z pasażerem wszystko się zmienia, mówiliśmy: od samego początku przestajemy odpowiadać tylko za własną uczciwość (i w końcu za uczciwość kogoś, kto na naszej drodze staje) i w grę wchodzi «trzecia strona”, która notabene na poziomie ubezpieczenia jest dokładnie to (A to wyjaśnia, dlaczego w dzisiejszych czasach ubezpieczenie motoroweru jest droższe niż ubezpieczenie 250, ponieważ w motorowerach wielu pasażerów poniosło bardzo drogie szkody).

Oznacza to nie tylko, że musimy zwiększyć nasze marże i uwagę, aby dalej usuwać wszelkie ryzyko, ale także będziemy musieli zwracać uwagę na to, co dzieje się tuż za nami, a także na całe środowisko ruchu.

Niektórzy ludzie nie wiedzą, jak się ustawić lub zachowywać, gdy towarzyszą nam na motocyklu, hamowanie lub przyspieszanie mogą ich zaskoczyć, wyrywając i powodując, że stajemy się niestabilni… «Stres” jazdy bez wątpienia wzrasta, a że nie biorąc pod uwagę, że wielu – zwłaszcza niedoświadczonych – wykorzystuje, gdy biorą kogoś, aby «zademonstrować» swoje umiejętności na kierownicy. Kiedy musisz mieć więcej marginesów, starają się pokazać, obniżając te marginesy tak bardzo, jak to możliwe. Bądź mądrzejszy i nie rób tego sam.

Z drugiej strony nie da się «ćwiczyć” blisko limitu w warunkach kontrolowanych, czyli na torze wyścigowym i naszym zdaniem należy to zweryfikować. Częściowo dlatego, że celem wielu nie jest to, ale po prostu dobrze się bawić i podnosić swój poziom w pobliżu «absolutnego” limitu, a jazda z pasażerem wydaje się «stratą czasu”.

Po części dlatego, że wiele ubezpieczycieli (m.in. samego toru) nie bierze pod uwagę takiej możliwości, faktem jest, że jedynym sposobem, aby wiedzieć, jak zachowuje się Twój motocykl, gdy podróżujesz z pasażerem i zbliżasz się do limitu, jest… Najbardziej niebezpieczne możliwe, to znaczy na drodze iw rzeczywistych warunkach drogowych.

Kwestia postawy jest dość osobista, ale niewątpliwie i za wyjątkiem najbardziej turystycznych motocykli, customów czy skuterów, pozycja pasażera najbardziej przyczynia się do «dzielenia się” emocjami z jazdy, która w najmniejszym stopniu wpłynie na zachowanie motocykla, a to więcej pozwoli zintegrować się z ruchami pilota, a tym samym mniej mu przeszkadzać, jest wysunięty i obiema rękami spoczywa na zbiorniku paliwa, z rękami po bokach pilota.

Przyspieszając lekki nacisk na talię (ściskanie ramion) pozwolą nam pozostać zjednoczonym z jeźdźcem bez cofania się, a podczas hamowania możemy oprzeć się na zbiorniku tak mocno, jak tylko chcemy, nie przeszkadzając jeźdźcowi lub przeciążając jego ruchliwe ramiona .

Na granicy, w tej pozycji, doświadczony pilot może wykonywać jazdę na jednym kole przy przyspieszeniu i odwróconą przy hamowaniu, bez ruszania się pasażera z jego miejsca, co pokazuje – jak powiedzieliśmy na limicie, jest przykładem – słuszność tego pozycja.

Mieć głowę tuż za kierowcą nie jest dobrym pomysłem: nie będziemy w stanie uniknąć denerwujących i rozpraszających «dotknięć” między kaskami podczas ruchów gazu i hamulca, a gdy prędkość wzrasta, aerodynamiczny strumień powietrza powoduje duże turbulencje w head., co może być bardzo irytujące, a nawet niebezpieczne.

Lepiej być lekko pochylony, obserwując również ruch przed sobą i krajobraz, aby być czujnym w przypadku ryzyka; i zmieniaj strony od czasu do czasu, aby rozłożyć siły na szyję i plecy (oba, ponieważ pilot otrzymuje również różne siły w zależności od tego, czy głowa pasażera znajduje się po jednej stronie, czy po drugiej).

W przyszłym tygodniu zobaczymy, jak obecność pasażera wpływa na ustawienia naszego roweru i jak je zmienić.

Czy ten post był pomocny?