Saltar al contenido

Psychofarmaceutyki za kierownicą: 1300 zgonów w ciągu ostatniej dekady

21 de septiembre de 2021
Psychofarmaceutyki za kierownica 1300 zgonow w ciagu ostatniej dekady

Jeśli ktoś pójdzie do apteczki, może znaleźć pudełko z czerwony trójkąt i samochód wydrukowane na nim. Wskazuje na niebezpieczeństwo: leki są tak złe w pojazdach, że w ciągu ostatniej dekady zażywano leki psychotropowe w prawie 50 000 wypadków z ofiarami. Zginęło 1300 kierowców.

Znak (wydrukowany na 25% leków) niczego nie zabrania, ale zachęca do testowania. «Jazda: patrz ulotka”mówi ikona, a nie wszyscy kierowcy zwracają uwagę. W 2019 roku 12% kierowców, którzy zginęli w wypadku drogowym, uzyskało pozytywny wynik testu na obecność tego rodzaju narkotyku, zgodnie z najnowszym raportem przedstawionym przez Fundację Línea Directa, który przewiduje gorsze perspektywy na 2021 r.: 11% Hiszpanów przyznaje się do bardziej niebezpiecznego spożywania narkotyki do prowadzenia pojazdów po pandemii.

Badanie przeprowadzone we współpracy z hiszpańską Fundacją Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (Fesvial) i które analizuje dane z lat 2010-2019, utrzymuje, że narkotyki «nie są wrogiem dla bezpieczeństwo na drodze tak długo, jak są konsumowane w sposób odpowiedzialny ”, ale zwraca uwagę na niektóre z nich jako szczególnie konfliktowe: anksjolityki, antydepresanty, leki przeciwpsychotyczne, na liście znajdują się leki przeciwpadaczkowe, nasenne, przeciwmigrenowe lub przeciwparkinsonowskie mniej bezpiecznie zasiąść za kierownicą.

Tylko przy spełnieniu trzech warunków – wskazują autorzy badania – ryzyko jest zminimalizowane: «Że jest recepta lekarska, że [el uso del medicamento] Odpowiada do celów terapeutycznych i że jego konsumpcja nie wpływa na prowadzenie pojazdu ”. W każdym razie obecność leków psychotropowych w najpoważniejszych wypadkach drogowych «zaczyna się niepokoić”: w ciągu ostatnich trzech lat pozytywy tych substancji (wśród kierowców zabitych na drodze) wzrosły o 40%.

Tego typu leki mogą powodować takie objawy, jak senność, zawroty głowy, niewyraźne widzenie, pobudzenie, nerwowość lub zmęczenie, ale raport nie ma na celu demonizowania kierowców, którzy je zabierają. Tak określa ją prezes Fundacji Línea Directa, Mar Garre: «Musisz być czujny, ponieważ obecność leków psychotropowych w Śmiertelne wypadki jest zjawiskiem narastającym, ale za wypadki nie są winne same narkotyki, ale zachowanie kierowcy. Musimy zażywać leki tylko na receptę lekarską, przestrzegać dawek i przeciwwskazań, zapoznać się z ulotką i konsultować wszelkie pytania z lekarzem lub farmaceutą”.

Ta okoliczność dotyczy również pieszych, ponieważ «jeden na pięciu pieszych, którzy zginęli w wypadku drogowym w ciągu ostatniej dekady, był pod wpływem leków psychotropowych w czasie wypadku”.

Przepisy ruchu drogowego nie zabraniają prowadzenia pojazdu po zażyciu leków, ale kierowca może zostać ukarany za winę leku w określonych okolicznościach: w razie wypadku lub lekkomyślna jazda, obecność leków można wykryć za pomocą badania krwi; W takim przypadku, zgodnie z badaniem, kierowca musi udowodnić receptę lekarską. Jeśli tego nie zrobisz, kara administracyjna może wynieść 1000 euro, plus wycofanie sześciu punktów z karty.

Obawą ekspertów jest ignorancja: prawie połowa kierowców (46%) nie wie, co oznacza pojazd. piktogram wydrukowany na pudełku pigułki, mimo że opakowanie zawiera go «w swoim kartoniku” od 2011 roku, jak przypomina Hiszpańska Agencja Leków.

1632202761 654 Psychofarmaceutyki za kierownica 1300 zgonow w ciagu ostatniej dekady

A co gorsza: trzech na czterech ignoruje możliwe skutki uboczne leków, które spożywają. Nie dziwią więc z drugiej strony nieodpowiedzialność, którą wykryto w badaniu: około 4,5 miliona kierowców przyznaje się, że zasiadło za kierownicą «po zmieszaniu alkoholu z narkotykami”, a kolejne dwa miliony «po połączeniu narkotyków z narkotykami”. Ponadto ponad milion kierowców przyznaje, że nadal krążą «kiedy odczują skutki przyjmowanych leków”.

Zrzuć to na lekarza

Kiedy nadużywanie narkotyków za kierownicą staje się brzydkie, wielu kierowców obwinia innych. Dwóch na trzech, według badania przeprowadzonego przez Fundación Línea Directa y Fesvial, utrzymuje, że lekarz nie informuje ich «nigdy lub prawie nigdy” o skutkach leku, co w przypadku farmaceutów sięga 76%. Raport zawiera jednak również wyznanie: ponad połowa kierowców «nie zawsze czyta ulotkę”. W tej dziedzinie mężczyźni są gorsi od kobiet, podobnie jak kierowcy w wieku 35-44 lat, z większą liczbą wypadków.

Czy ten post był pomocny?