Saltar al contenido

Zbieżność kół: co to jest i jak wpływa na jazdę?

1 de agosto de 2021
convergencia ruedas 1605784948

Konfiguracja zawieszenia ma bezpośredni wpływ na zachowanie pojazdu, a jej prawidłowa regulacja pozwoli zaoferować pasażerom jak najlepsze wrażenia z jazdy.

Niedawno rozmawialiśmy o wpływie pochylenia lub kąta pochylenia na opony i zachowanie poruszającego się pojazdu. Jest to bezpośrednio związane z konfiguracja zawieszenia, ale nie jest to jedyny sposób na optymalizację dynamicznej wydajności.

Innym istotnym parametrem, który należy wziąć pod uwagę, jest zbieżność kół, która odnosi się do kąt jaki ma każde koło w stosunku do osi wzdłużnej pojazdu. W zależności od pozycji będziemy mówić o konwergencji negatywnej lub otwartej, lub konwergencji pozytywnej lub zamkniętej.

  • Pozytywna konwergencja: w tym przypadku najbardziej wysunięta do przodu część koła ma tendencję do wskazywania w kierunku środka pojazdu.
  • Negatywna zbieżność: zwana także dywergencją, w tym przypadku najbardziej wysunięta do przodu część koła ma tendencję do wskazywania na końce pojazdu.

Jak pozytywna lub negatywna zbieżność wpływa na samochód

Ogólnie rzecz biorąc, ujemna zbieżność zapewnia lepszą stabilność w linii prostej, zwiększając również przyczepność podczas pokonywania zakrętów. Wręcz przeciwnie, stabilność na początku tego samego jest nieco karana.

Dotyczące pozytywna zbieżność, efekt jest odwrotny, ponieważ zapewnia lepsze wejście w zakręt, ale z drugiej strony sprzyja mniejszej stabilności na łuku i na prostej.

1627857335 941 Zbieznosc kol co to jest i jak wplywa na jazde

Schemat, w którym widzimy różnice między istniejącymi typami zbieżności (Carlider).

A jeśli mówimy o zbieżności tylnej osi, pozytywna tendencja powoduje większą nadsterowność, podczas gdy negatywna ją zmniejsza. W każdym razie stopień zbieżności musi być zawsze bardzo dobrze przestudiowany i nigdy nie przesadzonyW przeciwnym razie konfiguracja spowoduje nieprawidłowe zużycie opon i zwiększone tarcie opon o asfalt, zmieniając również normalne zachowanie pojazdu.

Czy konieczny jest przegląd konwergencji?

Zgadza się, ponieważ istnieje kilka powodów, dla których można zmienić zbieżność naszego samochodu: wyboje, wyboje kół z krawężnikami, zawieszenie w złym stanie lub nieprawidłowe zespoły mechaniczne są najczęstsze.

Aby ustalić, czy zbieżność kół jest nieprawidłowa, możemy spojrzeć na zużycie opony jako pierwsze tego wskazanie. Dopóki mamy pewność, że okresowo kontrolujemy ciśnienie powietrza i utrzymujemy je w odpowiednich zakresach, nierównomierne zużycie po wewnętrznej lub zewnętrznej stronie bieżnika może wskazywać na problem.

Zauważymy też, że w linii prostej pojazd ma tendencję do schodzenia na jedną stronę lub po zakręcie kierownica nie jest w pełni samonastawna. W każdym razie, aby zweryfikować nasze podejrzenia musimy udać się do specjalistycznego warsztatu.

Czy ten post był pomocny?