Nasze drogi są zaśmiecone samochodami, ciężarówki i pojazdy do transportu publicznego, ale także różnego rodzaju pojazdy użytkowe, które towarzyszą kurierom, elektrykom czy hydraulikom, wśród wielu innych branż.
Ale w wielu przypadkach pojazd przeznaczony do pracy służy również jako pojazd rodzinny, szczególnie w przypadku samozatrudnionych. W tym przypadku ważne jest, aby znać różnice między różnymi typami w oczach Generalnej Dyrekcji Ruchu (DGT), ponieważ w zależności od ich klasyfikacji, ich zastosowania i regulujących je przepisów ruchu, zostaną one naruszone.
Co to jest pojazd użytkowy lub przemysłowy?
Definiuje się je jako pojazdy silnikowe – łącznie z tymi, które holują (przyczepy i naczepy) – przeznaczone do transportu drogowego towarów lub osób. Do tego typu pojazdów należą ciężarówki, pociągi drogowe, przegubowe ciężarówki, autobusy i pojazdy specjalne.
Lekki samochód dostawczy i elastyczna mieszanka
Na rynku możemy znaleźć wiele vanów przeznaczonych do przewozu towarów, ale w wersji mieszanej z możliwością przewozu osób dzięki dodatkowym rzędom siedzeń.
Podział pojazdu lekka reklama odnosi się do pojazdów kategorii N1, termin przeznaczony dla pojazdów, które przewożą towary o maksymalnej dopuszczalnej masie (MMA) 3500 kg. Ten typ pojazdu ma tylko jeden rząd siedzeń dla kierowcy i jednego lub dwóch towarzyszy, ale tylna skrzynia jest otwarta i umożliwia tylko transport towarów.
Istnieje jednak inny wariant, którym jest mieszane adaptowalne, który jest zdefiniowany jako samochód specjalnie przystosowany do przewozu, jednoczesnego lub nie, towarów i osób do maksymalnie dziewięciu osób łącznie z kierowcą. W tego typu pojeździe można zamienić przestrzeń ładunkową na miejsca siedzące, co jest zabronione w lekkim komercyjnym czy turystycznym.
Aby zostać sklasyfikowanym jako adaptacyjny pojazd mieszany, wysokość zewnętrzna musi być większa niż 180 cm, z wyłączeniem w każdym przypadku pojazdów terenowych. Ponadto właściciel musi prowadzić działalność na własny rachunek lub firmę, a tym samym być związany z działalnością gospodarczą. Kod 31 musi pojawić się na karcie kontroli technicznej zamiast 10 (turystyka).
Zalety i wady miksu adaptacyjnego
W zależności od klasyfikacji naszego pojazdu mamy do czynienia z szeregiem zasad różnicujących przy przejściu przez ITV, jeździe po drogach czy płaceniu podatków. Główne korzyści to:
- Niższy podatek rejestracyjny na podstawie emisji.
- Odliczenie podatku VAT od 50 do 100%, jeśli jego użycie jest całkowicie profesjonalne.
- Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, zastosowanie obniżonej stawki VAT w wysokości 4% w przypadku udowodnienia ograniczonej mobilności, zarówno przy zakupie pojazdu, jak i przy jego adaptacji. W tym przypadku podatek rejestracyjny i drogowy również jest zwolniony.
- Możliwość przejścia na turystykę po czterech latach, jeśli producent wykonał odpowiednią homologację dla tego konkretnego modelu.
- Podatek od mechanicznych pojazdów trakcyjnych do 35% taniej.
Wady
- Prędkość maksymalna niższa niż samochodów osobowych: 100 km/h na autostradzie, 90 km/h na drogach drugorzędnych.
- Pierwsza inspekcja ITV po dwóch latach. Następnie od 2 do 6 lat co dwa lata, od 6 do 10 lat, a następnie co 6 miesięcy.
- Zabronione jest korzystanie z pasa zwrotnego lub pasa dla dużych ilości osób, z wyjątkiem tych o zerowej emisji w tym drugim przypadku.