Saltar al contenido

Zawór PCV: co to jest i dlaczego ważne jest sprawdzenie jego stanu

24 de agosto de 2021
valvula pcv 1613902400

Zawór PCV lub Zawór wentylacji dodatniej skrzyni korbowej w języku angielskim pełni funkcję uwalniania ciśnienia istniejącego w skrzyni korbowej w wyniku zadziałania tłoka i wzrostu temperatury zachodzącej wewnątrz silnika.

Dlatego zawór PCV umożliwia przenikanie oparów oleju i węglowodorów powstających w skrzyni korbowej, wyrzucając je do kolektora dolotowego. W ten sposób opary te ponownie wejdą do komory spalania, tworząc część mieszanki powietrzno-paliwowej. Aby osiągnąć całkowite spalanie, jednostka sterująca (ECU) odpowiada za dostosowanie mieszanki tak, aby była optymalna.

Dzięki temu, ciśnienie w skrzyni korbowej spadnie, zmniejszając możliwość pęknięcia spoin i unikając większej emisji gazów zanieczyszczających.

Jak działa zawór PCV

Zawór PCV umożliwia przepływ oparów w jednym kierunku, z wnętrza silnika, a konkretnie skrzyni korbowej, do kolektora dolotowego. Oznacza to, że jest to zawór zwrotny.

Przejście w przeciwnym kierunku nie jest możliwe, aby zachować integralność silnika i zapobiegają przedostawaniu się do niego niechcianych cząstek, deszcz lub jakikolwiek inny element, który dostał się do kolektora dolotowego z zewnątrz.

Wysoka temperatura w nim powoduje parowanie oleju i paliwa

Oprócz usuwania ciśnienia w skrzyni korbowej ważne jest działanie zaworu PCV, ponieważ obecność benzyny w oleju silnikowym powoduje zmniejszenie mocy smarnej silnika.

Jak wiemy, skrzynia korbowa stanowi podstawę silnika i oprócz zapewnienia sztywności zespołu, mieści w sobie olej. Ale, Dlaczego w skrzyni korbowej jest też paliwo? Wynika to z nieuniknionego jej wycieku z komory spalania i cylindra, który choć ma pierścienie i uszczelki uniemożliwiające przenoszenie i musi utrzymywać stałą kompresję, to zawsze dochodzi do niewielkiego transferu paliwa do skrzyni korbowej.

Wysoka temperatura w nim jest tym, co powoduje parowanie oleju i paliwa i może ucieczka do kolektora dolotowego przez zawór PCR, który łączy się z obydwoma elementami przez wąż o małej średnicy.

Awarie wynikające z zaworu PCR

Zawór PCR może zatkać z biegiem czasu oraz w wyniku zanieczyszczeń i cząstek stałych obecnych w oleju i paliwie. To nieuchronnie spowoduje problemy w pracy silnika w wyniku wzrostu ciśnienia w skrzyni korbowej:

  • Pęknięcie uszczelki skrzyni korbowej.
  • Pęknięcie uszczelki głowicy cylindrów.
  • Zatkanie filtra powietrza.

W wyniku tych awarii możemy zauważyć następujące: objaw w pracy silnika:

  • Niestabilna bezczynność.
  • Niski bieg jałowy.
  • Nagłe zatrzymanie silnika.
  • Wycieki oleju.
  • Olej w filtrze powietrza.
  • Nagromadzenie brudu w silniku.
  • Wzrost emisji zanieczyszczeń.
  • Niskie smarowanie silnika i zwiększone zużycie.

Czy konieczna jest wymiana zaworu PCV?

Jest to jeden z najbardziej nieznanych elementów silnika i często nie zwraca się na niego uwagi, ale może powodować wiele problemów silnika. Dlatego wskazane jest, aby co najmniej okresowo go zmieniać co dwie lub trzy wymiany oleju, gwarantując tym samym jego czystość i prawidłowe działanie.

1629792545 917 Zawor PCV co to jest i dlaczego wazne jest sprawdzenie

Jednym ze sposobów sprawdzenia, czy zawór PCV jest w dobrym stanie, jest wykonanie następujących czynności:

  1. Pozwalamy silnikowi osiągnąć jego temperatura robocza zwykły.
  2. Odłącz wąż wychodzący z zaworu PCV (obroty spadną).
  3. Zakrywamy wąż palcem i sprawdzamy, czy jest ssanie.
  4. Podłączamy wąż z powrotem do zaworu PCV i usuwamy zawór.
  5. Zatykamy palcem wlot zaworu PCV i sprawdzamy czy jest ssanie.

W takim przypadku możemy być pewni, że zawór wykonuje swoją pracę prawidłowo.

Możemy również wyczyścić zawór, aby usunąć zanieczyszczenia i przedłużyć jego żywotność. W tym celu wymontujemy zawór PCV i włożymy go do środka woda mydlana na kilka minut, aby usunąć zatkanie.

Czy ten post był pomocny?