Saltar al contenido

Zawór EGR: co to jest, rodzaje i awarie

24 de agosto de 2021
valvula egr 1566923340

Promowanie środków przeciwdziałania zanieczyszczeniom w Europie W latach 90-tych doprowadziło to do pojawienia się elementu recyrkulacji spalin (ang. Exhaust Gas Recirculation), czyli zaworu EGR.

Każdy pojazd silnikowy emituje gazy pochodzące ze spalania. Są to na ogół zanieczyszczenia, ponieważ obejmują węglowodory (HC), tlenki węgla (CO) i tlenki azotu (NOX). Pierwsze dwa są traktowane przez katalizator, ale to zawór EGR rejestruje i kontroluje poziomy trzeciego.

Zawór EGR znajduje się praktycznie we wszystkich pojazdach z silnikiem Diesla i coraz częściej znajduje się go również w benzynie. Zwykle jest umieszczony między kolektorem dolotowym a kolektorem wydechowym, pełniąc funkcję komunikatora i umożliwienie powrotu części gazów do komory spalania w celu ponownego spalenia. W ten sposób następuje obniżenie temperatury spalania, co pozwala na obniżenie poziomów NOX, które wydostają się na zewnątrz.

Zawór EGR zmienia swoje otwarcie w zależności od tego, co wskazuje sterownik silnika po przeanalizowaniu różnych parametrów: temperatura, żądanie przyspieszenia i prędkość obrotowa silnika. Gdy śmigło jest jeszcze zimne lub sterownik wymaga dużej mocy, zawór nie uruchamia się, ponieważ oznacza to niewielką utratę siły.

Zyski

W zależności od typu silnika zawór EGR może być mniej lub bardziej skuteczny w ograniczaniu emisji.

Diesel: 10% spadek cząstek stałych, 50% spadek NOX, a także redukcja HC i hałasu silnika. Maksymalny wskaźnik recyklingu ustalono na 65%.

Benzyna: nieokreślona redukcja CO2, a także 40% NOX i 3% zużycia. Maksymalny wskaźnik recyklingu ustalono na 25%.

Benzyna z bezpośrednim wtryskiem: nieokreślona redukcja CO2, jak również od 50 do 60% w NOX i 2% w zużyciu. Maksymalny wskaźnik recyklingu waha się od 30 do 50%.

Rodzaje

Pneumatyczny: były używane jako pierwsze i mają sprężynę, która popycha membranę odpowiedzialną za otwieranie lub zamykanie zaworu, gdy pręt na jego końcu otrzymuje wystarczające ciśnienie przez zawór elektromagnetyczny sterowany przez jednostkę elektroniczną silnika. Efekt ten jest generowany przez pompę próżniową w silnikach wysokoprężnych oraz przez kolektor ssący w przypadku benzyny.

Niektóre modele mają czujnik temperatury, aby poprawić ich kontrolę, a inne mają zawór elektroniczny i EGR połączone jako jeden element, w którym to przypadku nazywa się konwerter EGR.

Elektroniczny: Ze względu na potrzebę uzyskania lepszej kontroli gazów powstały tego typu bardziej wyrafinowane zawory. Zastępują pompę próżniową systemem podobnym do pomp elektronicznych występujących w silnikach Diesla z bezpośrednim wtryskiem, co pozwala im na autonomiczną pracę.

Ta pompa jest wyposażona w czujniki i potencjometry w celu sprawdzenia, czy parametry wskazane przez jednostkę sterującą silnika są spełnione, która wysyła prąd do cewki, aby otworzyć lub zamknąć przepływ gazów.

Awarie

Szczególnie w silnikach wysokoprężnych narażenie na wysokie temperatury, awarię elektroniki lub nagromadzenie węgla i oleju może prowadzić do kosztownych awarii zaworów EGR.

Główną przyczyną jest zwykle brud pochodzących ze spalin, ze względu na to, że podróże miejskie wymuszają dłuższą pracę zaworu, uniemożliwiając osiągnięcie odpowiedniego ciśnienia dla utrzymania zaworu i przewodów wydechowych i wlotowych w czystości.

Ponadto niewystarczająca wymiana filtrów powietrza i paliwa, lub zabrudzone wtryskiwacze utrudniają recyrkulację gazów, utrudniając ich normalną pracę. Podobnie jak ślady oleju, z powodu nadmiernej obecności tego samego w gazach recyrkulacyjnych, co może być spowodowane zatkaną rurką turbosprężarki, awarią układu odpowietrzania wału korbowego lub zużyciem łożysk.

Objawy

Kilka może być wskaźnikami, które przewidują awarię zaworu EGR. Wśród nich odnajdujemy nieregularny start, drgawki mechaniczne, brak mocy, nadmiar dymu, szarpnięcia, zwiększone zużycie, zgaśnięcie silnika itp.

Jeśli zawór EGR pozostaje otwarty, powoduje słabe spalanie, dlatego należy sprawdzić, czy tłok pozostaje otwarty, gdy uruchamiamy silnik z zaciągniętym hamulcem ręcznym.

Wręcz przeciwnie, jeśli jest na stałe Zamknięte, wzrastają poziomy tlenków azotu i spalin. W takim przypadku wykonamy tę samą operację, ale przyspieszając i rozgrzewając silnik, aby sprawdzić, czy zawór się otwiera, czy nie.

W przypadku zaworów elektronicznych lampka ostrzegawcza umieszczona na panelu sterowania będzie ostrzegać nas o ich nieprawidłowym działaniu. Nie tak w pneumatyce. Niezależnie od tego, gdy zawór pracuje, generuje charakterystyczny dźwięk, który służy jako wskazówka.

Jednym ze sposobów zapobiegania problemom z zaworem EGR jest okazjonalne wykonanie następującej operacji: zwiększyć obroty silnika na niskich biegach i przy ciepłym silniku, umożliwiając tym samym optymalne oddychanie, a także odpowiednie wydalenie osadzającego się w nim brudu.

Czy ten post był pomocny?