Temperatura silnika jest kluczowym elementem dla prawidłowego funkcjonowania silnika, a także utrzymania go w dobrym stanie przez dłuższy czas. W tym wszystkim termostat płynu chłodzącego jest ważny, zarówno ze względu na jego działanie, jak i powagę potencjalnej awarii.
Dba o to termostat płynu chłodzącego zmierzyć temperaturę, w której krąży ten ważny płyn, którego zadaniem jest ochrona silnika przed przegrzaniem, które mogłoby uszkodzić m.in. chłodnicę lub uszczelkę głowicy.
A to dlatego, że podczas pracy silnika spalinowego powstaje bardzo wysoka temperatura, ponieważ w jego wnętrzu zachodzą liczne procesy termiczne i mechaniczne. Z jednej strony samo spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach powoduje wybuch, do którego dochodzi tarcie tłoków wewnątrz cylindrów o pierścienie.
Termostat płynu chłodzącego odpowiada za regulację temperatury silnika
W ten sam sposób zarówno wał korbowy, wałek rozrządu, korbowody, zawory ssące i wydechowe, łańcuch czy pasek rozrządu… w skrócie mnogość ruchomych elementów generuje energię, która zwiększa temperaturę silnika.
Ale ta temperatura musi być kontrolowana, aby nie doszło do awarii lub awarii zacisków, i termostat płynu chłodzącego odpowiada za jego regulację we współpracy z chłodnicą, pompą płynu chłodzącego, przewodami, wentylatorami elektrycznymi, czujnikami temperatury i stykami termicznymi.
Jak działa termostat?
Termostat chłodziwa mierzy temperaturę chłodziwa i działa jako zawór, który otwiera się i zamyka w razie potrzeby. Gdy uruchamiamy silnik, zaczyna pracować i stopniowo nagrzewa się. Kiedy osiąga idealną wartość, zwykle 90 ºC, termostat otwiera się, aby umożliwić cyrkulację chłodziwa w kierunku grzejnika, który wraz z pozostałymi elementami odpowiada za utrzymywanie stałej temperatury.
Jest to ważne, ponieważ silnik nie będzie mógł pracować z pełną mocą, jeśli temperatura jest wyższa lub niższa niż 90 ºC. Ogólnie rzecz biorąc, każdy termostat ma zaprogramowana jedna temperatura otwarcia i jedna temperatura zamknięcia;, poniżej którego zamyka się przepływ płynu chłodzącego do chłodnicy.
Awaria termostatu
Podobnie jak w przypadku wszystkich innych elementów silnika, termostat płynu chłodzącego nie jest niezawodny i może ulec awarii. Najbardziej normalną rzeczą jest to, że usterka powoduje zatrzymanie termostatu otwarte na stałe lub odwrotnie zamknięte, co negatywnie wpływa na silnik pojazdu.
Termostat pozostaje otwarty
W tym przypadku zauważymy, co następuje:
- Silnik pracuje w niskiej temperaturze: zauważamy, że wskaźnik temperatury silnika nie wzrasta powyżej 60 ºC, co pozwala na stałą cyrkulację płynu chłodzącego przez układ i chłodnicę i uniemożliwia osiągnięcie optymalnych warunków pracy.
- Ogrzewanie nie nadmuchuje gorącego powietrza: system ogrzewania wykorzystuje ciepło wytwarzane przez silnik przez nagrzewnicę, która je akumuluje, a następnie odprowadza do kabiny pasażerskiej. Jeśli silnik nie nagrzeje się wystarczająco, grzałka też nie.
- Zwiększone zużycie paliwa: gdy silnik pracuje poniżej optymalnej temperatury, paliwo skrapla się wokół cylindrów i nie spala się prawidłowo, co wymaga większej jego ilości, aby silnik działał prawidłowo.
Termostat pozostaje zamknięty
Jeśli to jest problem, zauważymy następujące objawy:
- Przegrzanie silnika: w obwodzie krąży niewystarczająca ilość płynu chłodzącego, co uniemożliwia kontrolę temperatury, która wyzwala. Jest to potencjalnie śmiertelne dla silnika i może spowodować poważne uszkodzenie uszczelki głowicy cylindrów i innych elementów. Jeśli klocek jest wykonany z aluminium, co jest coraz bardziej powszechne, głowica klocka może nawet odkształcić się pod wpływem ciepła.
- Zmiany temperatury: dzieje się tak zwykle z powodu nieprawidłowej pracy termostatu, która nie pozwala na stałą cyrkulację chłodziwa.
- Chłodziwo w kolektorze: niedoskonałości termostatu mogą powodować nieszczelności uszczelki termostatu, która uszczelnia przestrzeń między nim a kolektorem silnika, powodując ucieczkę płynu w jego kierunku.
Aby w jak największym stopniu uniknąć tych problemów, najlepiej przeprowadzać konserwację zgodnie z zaleceniami producenta, stosować dobrej jakości płyny chłodzące niezamarzające oraz pod żadnym pozorem nie wlewaj wody do zbiornika, ponieważ przyspiesza korozję i nie spełnia funkcji chłodzenia z taką samą wydajnością jak płyny specjalnie do niego stworzone.