Saltar al contenido

Termostat płynu chłodzącego: co to jest i jakie awarie może powodować

22 de agosto de 2021
termostato liquido refrigerante 1602609541

Temperatura silnika jest kluczowym elementem dla prawidłowego funkcjonowania silnika, a także utrzymania go w dobrym stanie przez dłuższy czas. W tym wszystkim termostat płynu chłodzącego jest ważny, zarówno ze względu na jego działanie, jak i powagę potencjalnej awarii.

Dba o to termostat płynu chłodzącego zmierzyć temperaturę, w której krąży ten ważny płyn, którego zadaniem jest ochrona silnika przed przegrzaniem, które mogłoby uszkodzić m.in. chłodnicę lub uszczelkę głowicy.

A to dlatego, że podczas pracy silnika spalinowego powstaje bardzo wysoka temperatura, ponieważ w jego wnętrzu zachodzą liczne procesy termiczne i mechaniczne. Z jednej strony samo spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach powoduje wybuch, do którego dochodzi tarcie tłoków wewnątrz cylindrów o pierścienie.

Termostat płynu chłodzącego odpowiada za regulację temperatury silnika

W ten sam sposób zarówno wał korbowy, wałek rozrządu, korbowody, zawory ssące i wydechowe, łańcuch czy pasek rozrządu… w skrócie mnogość ruchomych elementów generuje energię, która zwiększa temperaturę silnika.

Ale ta temperatura musi być kontrolowana, aby nie doszło do awarii lub awarii zacisków, i termostat płynu chłodzącego odpowiada za jego regulację we współpracy z chłodnicą, pompą płynu chłodzącego, przewodami, wentylatorami elektrycznymi, czujnikami temperatury i stykami termicznymi.

Jak działa termostat?

Termostat chłodziwa mierzy temperaturę chłodziwa i działa jako zawór, który otwiera się i zamyka w razie potrzeby. Gdy uruchamiamy silnik, zaczyna pracować i stopniowo nagrzewa się. Kiedy osiąga idealną wartość, zwykle 90 ºC, termostat otwiera się, aby umożliwić cyrkulację chłodziwa w kierunku grzejnika, który wraz z pozostałymi elementami odpowiada za utrzymywanie stałej temperatury.

Jest to ważne, ponieważ silnik nie będzie mógł pracować z pełną mocą, jeśli temperatura jest wyższa lub niższa niż 90 ºC. Ogólnie rzecz biorąc, każdy termostat ma zaprogramowana jedna temperatura otwarcia i jedna temperatura zamknięcia;, poniżej którego zamyka się przepływ płynu chłodzącego do chłodnicy.

Awaria termostatu

Podobnie jak w przypadku wszystkich innych elementów silnika, termostat płynu chłodzącego nie jest niezawodny i może ulec awarii. Najbardziej normalną rzeczą jest to, że usterka powoduje zatrzymanie termostatu otwarte na stałe lub odwrotnie zamknięte, co negatywnie wpływa na silnik pojazdu.

1629592098 230 Termostat plynu chlodzacego co to jest i jakie awarie moze

Termostat pozostaje otwarty

W tym przypadku zauważymy, co następuje:

  • Silnik pracuje w niskiej temperaturze: zauważamy, że wskaźnik temperatury silnika nie wzrasta powyżej 60 ºC, co pozwala na stałą cyrkulację płynu chłodzącego przez układ i chłodnicę i uniemożliwia osiągnięcie optymalnych warunków pracy.
  • Ogrzewanie nie nadmuchuje gorącego powietrza: system ogrzewania wykorzystuje ciepło wytwarzane przez silnik przez nagrzewnicę, która je akumuluje, a następnie odprowadza do kabiny pasażerskiej. Jeśli silnik nie nagrzeje się wystarczająco, grzałka też nie.
  • Zwiększone zużycie paliwa: gdy silnik pracuje poniżej optymalnej temperatury, paliwo skrapla się wokół cylindrów i nie spala się prawidłowo, co wymaga większej jego ilości, aby silnik działał prawidłowo.

Termostat pozostaje zamknięty

Jeśli to jest problem, zauważymy następujące objawy:

  • Przegrzanie silnika: w obwodzie krąży niewystarczająca ilość płynu chłodzącego, co uniemożliwia kontrolę temperatury, która wyzwala. Jest to potencjalnie śmiertelne dla silnika i może spowodować poważne uszkodzenie uszczelki głowicy cylindrów i innych elementów. Jeśli klocek jest wykonany z aluminium, co jest coraz bardziej powszechne, głowica klocka może nawet odkształcić się pod wpływem ciepła.
  • Zmiany temperatury: dzieje się tak zwykle z powodu nieprawidłowej pracy termostatu, która nie pozwala na stałą cyrkulację chłodziwa.
  • Chłodziwo w kolektorze: niedoskonałości termostatu mogą powodować nieszczelności uszczelki termostatu, która uszczelnia przestrzeń między nim a kolektorem silnika, powodując ucieczkę płynu w jego kierunku.

Aby w jak największym stopniu uniknąć tych problemów, najlepiej przeprowadzać konserwację zgodnie z zaleceniami producenta, stosować dobrej jakości płyny chłodzące niezamarzające oraz pod żadnym pozorem nie wlewaj wody do zbiornika, ponieważ przyspiesza korozję i nie spełnia funkcji chłodzenia z taką samą wydajnością jak płyny specjalnie do niego stworzone.

Czy ten post był pomocny?