Saltar al contenido

Rodzaje hamulców, klocków i tarcz

23 de agosto de 2021
tipos pastillas discos freno 1571848198

Układ hamulcowy jest istotnym elementem bezpieczeństwa w samochodzie, ponieważ odpowiada za zmniejszenie prędkości samochodu przed zakrętem, nieprzewidzianym lub awarią. Z biegiem lat system ten ewoluował spektakularnie, przechodząc od bardzo szczątkowego formatu do najnowocześniejszego wyrafinowania technicznego.

Rodzaje hamulców

Bęben

Znany również jako hamulec dzwonkowy, ten typ układu hamulcowego składa się z cylinder który skręca obok koła, a także dwa Zespoły (płytki pokryte okładzinami hamulcowymi lub ferodo), które wywierają tarcie o wnętrze tego samego po naciśnięciu pedału hamulca.

Dziś nadal jest standardowo stosowany na tylnej osi w pojazdach o niskich i umiarkowanych kosztach, a także w pojazdach użytkowych. Jego koszt jest niższy, a czas trwania jest długi, chroniący również układ hamulcowy przed niepogodą i czyniąc go idealnym na deszczowe dni, śnieg i drogi. Z drugiej strony wentylacja jest znacznie niższa i przy intensywnym użytkowaniu kaptur może się odkształcać.

1629734898 968 Rodzaje hamulcow klockow i tarcz

Dysk

Są najczęstsze ze względu na ich większą wydajność i mają zestaw tabletki i dysk, które są odpowiednikiem taśmy i cylindra występujących w hamulcach bębnowych. Klocki ocierają się po obu stronach tarczy, zapewniając energiczne hamowanie, które umożliwia lepsze rozpraszanie ciepła. W zamian są droższe i mniej trwałe.

Pigułki

Ten element odpowiada za tworzenie tarcie konieczne do zmniejszenia prędkości pojazdu, dlatego konieczne jest kontrolowanie ich zużycia, aby zapewnić ich dobry stan, a tym samym nie wydłużać drogi hamowania i utrzymywać równomierne hamowanie.

  • Półmetaliczny: zawierają kombinację metali w proporcji od 30 do 60%, zwykle z użyciem proszku żelaza lub miedzi i wełny stalowej. Ten rodzaj pigułki jest bardziej trwałe i umożliwia wydajną wymianę ciepła, będąc powszechnie stosowanym w pojazdach przeznaczonych do wysokich osiągów.
  • OrganicznyWykonane z włókna szklanego, gumy, kevlaru i węgla, sprawdzają się w większości warunków, ale nie nadają się do bardzo wymagającej jazdy. Są z płynniejsze i cichsze użytkowanie, ale zużycie jest szybsze i generuje więcej pyłu hamulcowego.

1629734899 450 Rodzaje hamulcow klockow i tarcz

  • Niska zawartość metalu: mają skład zbliżony do organicznych, chociaż zawierają od 10% do 30% pierwiastków metalicznych. W ten sposób zapewniają lepsze hamowanie i odprowadzanie ciepła, chociaż w zamian mogą powodować trochę więcej hałasu.
  • Ceramika: do jego użycia wykorzystywane są włókna ceramiczne, a także spoiwa i materiały nieżelazne. Są bardziej cicho i czysto, ale też droższe.

Dyski

Ten element to ten, który jest przymocowany do osi pojazdu i ten, który otrzymuje tarcie z klocków, powodując zmniejszenie prędkości. Jego czas trwania jest dłuższy niż w przypadku klocków, chociaż jeśli nie zostaną one wymienione na czas, powodują powstawanie rowków w tarczach i wymuszają ich wymianę. Najpopularniejszymi materiałami do jego produkcji są modułowe żeliwo szare w graficie laminarnym oraz osnowa węglowa, ta ostatnia stosowana w dużej mierze w pojazdach wyczynowych.

  • Solidny: o gładkiej powierzchni, są najczęstsze.
  • Wentylowane: aby zapewnić cyrkulację powietrza w celu chłodzenia, krzywizny lub łopatki są umieszczone między dwiema powierzchniami, co zapewnia bardziej efektywne rozpraszanie ciepła.
  • Perforowany: posiadają kilka otworów, które pełnią podobną funkcję do wentylowanych, skutecznie odprowadzając ciepło i zmniejszając wagę elementu. W zamian mają mniejszą powierzchnię tarcia.
  • W paski: dzięki temu oczyszczają nagromadzone zanieczyszczenia między klockiem a tarczą, unikając spadku skuteczności hamowania, a także pisków.
  • Mieszany: obejmują różne systemy wymienione powyżej, starając się w ten sposób połączyć w miarę możliwości różne cechy jednego i drugiego.

Czy ten post był pomocny?