Saltar al contenido

Co to jest valvulin i do czego służy w samochodach?

24 de agosto de 2021
valvulina 1593080885

Ten środek smarny jest rodzajem oleju o wyższej gęstości (SAE) stosowany w skrzyniach biegów. Płyn ten jest odpowiedzialny za utrzymanie tego elementu przekładni nasmarowanym i sprawnym.

Ten środek smarny zwykle nie jest wymieniany okresowo, jak ma to miejsce w przypadku płynu hamulcowego, oleju silnikowego lub płynu chłodzącego. Dlatego jeśli wykryjemy wycieki zastawek, musimy działać szybko aby uniknąć kosztownej i złożonej awarii.

Nic dziwnego, że w Dozoru Technicznym Pojazdów (ITV) technicy sprawdzają, czy skrzynia biegów ma nieszczelne zawory i w jakim stopniu, gdyż można to uznać za poważną usterkę. Dzieje się tak, ponieważ jeśli stracimy zastawkę, korony zmian ulegną pogorszeniu a kapanie wpłynie na sprzęgło, prowadząc do wymuszonej wymiany obu elementów.

Dlaczego mój samochód traci zastawkę?

Wyciek tego gęstego smaru można podać z kilku powodów, które skomentujemy poniżej:

Nadmiar oleju: wymagana ilość valvulin jest znacznie niższa niż ilość oleju silnikowego, ale równie ważne jest, aby nie przekraczać maksymalnego limitu, aby uniknąć wycieków na wyjściach osi.

Pogorszenie stawów: pomiędzy obudowami skrzyni biegów są one umieszczone razem, aby uzyskać wodoszczelny przedział, ale jeśli ulegną zniszczeniu, zawór może się wydostać. Złą rzeczą jest to, że wymiana tych uszczelek wiąże się z demontażem zmiany.

Wtyczka: w celu sprawdzenia poziomu zaworu mamy korek, który pozwala nam na obsługę, a także opróżnianie i/lub napełnianie. Może się zdarzyć, że wymieniona wtyczka jest niewłaściwie umieszczona lub ma nieszczelność umożliwiającą jej ucieczkę.

Luźne śruby: skrzynia korbowa skrzyni biegów może z czasem stracić szczelność w wyniku przejechanych kilometrów i wibracji, powodując utratę momentu obrotowego śrub. W tym przypadku wystarczy je ponownie dokręcić.

Skąd mamy wiedzieć, czy tracimy zastawkę?

Pierwszą rzeczą, którą musimy obserwować, jest to, czy pod samochodem widzimy plamy na ziemi. Jeśli to nie sprzyja, możemy umieścić kartony, aby szybko i łatwo to sprawdzić. Valvulin można zidentyfikować, ponieważ ma bardzo charakterystyczny i dość nieprzyjemny zapach, podobnie jak w przypadku zgniłych jaj, a kolor nie jest tak ciemny jak w przypadku oleju silnikowego.

Inną wskazówką może być pokolenie odgłosy przy zmianie biegów lub trudno to zrobić, ponieważ przekładnie straciły smarowanie. Na rynku dostępne są dodatki do zakrywania nieszczelności. Są one dodawane do valvulin i mogą być dobrym rozwiązaniem tymczasowym.

Czy ten post był pomocny?