Saltar al contenido

Jakie są rodzaje silników?

22 de agosto de 2021
tipos de motor 1571513047

Od kilku lat, tradycyjne silniki spalinowe zaczęły konkurować w silnikach hybrydowych i elektrycznych, dzięki czemu rynek oferuje już znaczną liczbę silników różnych typów.

Koncentrując się na Silnik spalinowy, opcje są równie zróżnicowane, ponieważ możemy znaleźć różne alternatywy w zależności od rozmieszczenia i liczby cylindrów lub paliwa używanego do generowania energii i ruchu. Będzie się to różnić w zależności od tego, co chcesz osiągnąć. Od drogi ekonomicznej do czystej korzyści, przechodząc przez różne mniej lub bardziej wyrównane formuły

  • Czym jest silnik Wankla?

Zanim zaczniemy od różnych typów, warto odwołać się do silnika rotacyjnego lub typu Wankla, który ma już w tym słowniku terminów silnikowych osobną sekcję.

W zależności od używanego paliwa

Benzyna

Te silniki wymagać iskry -generowane przez świecę zapłonową- do zapłonu paliwa, dlatego nazywa się je silnikami wybuchowymi. Mogą mieć dwa lub cztery suwy, przy czym ta druga opcja jest najczęściej stosowana w pojazdach, chociaż pierwsza jest nadal powszechną alternatywą w motorowerach i maszynach przemysłowych.

Te nazwy odnoszą się do liczby faz w procesie operacyjnym. W przypadku cztery razy, mamy wlot, sprężanie, rozprężanie i wydech, wał korbowy mający wykonać dwa obroty. Jeśli mówimy o silnikach dwa razy, dopuszczenie i ściskanie zachodzą w tym samym ruchu tłoka w górę, przy czym cykl rozprężania i wydechu odbywa się w ruchu w dół.

Diesel

Ten typ silnika wykorzystuje olej napędowy, którego nie można zapalić za pomocą iskry, a zatem wykorzystuje ciśnienie do zapalenia mieszanki powietrza i paliwa. Z tego powodu stopień sprężania (liczba określająca stopień sprężania mieszanki w cylindrze) jest w tych silnikach znacznie wyższy.

  • Samochód elektryczny: definicja i typy
  • Samochód hybrydowy: definicja i rodzaje

Silniki wysokoprężne są zwykle bardziej wydajny niż benzyna, chociaż w zamian wymagają bardziej wydajnych systemów redukcji emisji. Wydalają więcej tlenków azotu (NOX) i generują więcej węgla (sadzy powstałej w wyniku nieefektywnego spalania paliwa).

W przypadku silników wysokoprężnych, oprócz braku iskry zapłonowej, paliwo wtryskiwane jest w końcowej części fazy sprężania.

Gaz

Coraz częściej można zobaczyć samochody napędzane benzyną i GNC (sprężony gaz ziemny) lub LPG (Gaz płynny z ropy naftowej). Generują mniej tlenków azotu i więcej o nich dowiesz się z poniższych artykułów:

  • Co to jest LPG? Historia, zalety i wady
  • CNG lub NGV: historia, zalety i wady

Zgodnie z układem i liczbą cylindrów

Silniki rzędowe (L)

Jest to najczęstszy układ, ponieważ większość dzisiejszych samochodów wykorzystuje rzędowy silnik czterocylindrowy, chociaż silniki trzycylindrowe stają się bardzo popularne.

Silniki V

Taki układ jest stosowany w silnikach o większej pojemności skokowej i ma dwa banki butli (6,8,10,12 itd., choć można je również spotkać w układzie nieparzystym) umiejscowione w kształcie litery V o zmiennym nachyleniu w zależności od producenta, chociaż najczęściej spotykane są 90º. Od tego wyboru zależy m.in. środek ciężkości bloku silnika.

1629646366 466 Jakie sa rodzaje silnikow

Zarówno tradycyjny układ V, jak i jego warianty VR (bardzo ciasny kąt z pojedynczą głowicą cylindra) i W (dwa połączone silniki widlaste) są zazwyczaj bardziej kompaktowe, wyważone i wyrafinowane niż silniki rzędowe.

Silniki bokserskie

Ten typ silnika to rzadkość, będąca niemal wyłączną własnością Porsche i Subaru. Tłoki są umieszczone poziomo i są rozmieszczone w dwóch rzędach po obu stronach pojedynczego wału korbowego, przypominając ich ruch do boksu.

Z turbodoładowaniem lub bez

Mogą być zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne – a także te ułożone rzędowo, w wersji V lub boxer atmosferyczny lub turbodoładowany. Te pierwsze zasysają powietrze pod ciśnieniem otoczenia, podczas gdy te drugie wykorzystują turbosprężarkę, aby zrobić to w sposób wymuszony, co pozwala na zwiększenie mocy, a także reakcję przy niskich i średnich prędkościach.

Dzieje się tak, ponieważ zwiększona obecność tlenu pozwala spalić więcej paliwa w komorze spalania tej samej lub mniejszej wielkości niż w silniku wolnossącym. Zwykłe ciśnienie nadmuchu w silnikach z turbodoładowaniem jest o 0,7 do 0,9 bara wyższe niż atmosferyczne. W każdym razie im większe osiągi pojazdu, tym wyższe ciśnienie nadmuchu silnika.

Czy ten post był pomocny?