Saltar al contenido

Co to jest turbosprężarka i do czego służy: konserwacja i częste awarie

24 de agosto de 2021
turbo 1572456644

To system doładowania który spręża powietrze, dzięki czemu silnik otrzymuje więcej tlenu do zmieszania z paliwem. Powoduje to wzrost mocy. Obecnie jest powszechny w silnikach benzynowych i prawie niezbędny w silnikach wysokoprężnych.

Funkcjonowanie

Spaliny obracają turbinę, do której osi przymocowana jest sprężarka odpowiedzialna za zbieranie powietrza z filtra i wprowadzanie go pod ciśnieniem do cylindrów.

Korzyść

Pozwala na produkcję mniejsze silniki (przemieszczenie i rozmiar) i ekonomiczne, które mniej zanieczyszczają bez poświęcania wydajności. Pozwala zwiększyć moment obrotowy silnika przy minimalnym wzroście zużycia. Pośrednio zachęca do obniżenia podatków, ponieważ są one szacowane na podstawie pojemności cylindra.

Rodzaje

Naprawiono geometrię: najbardziej ekonomiczny i niezawodny, ale z najgorszym czasem reakcji, ponieważ nie ma ruchomych części.

Zmienna geometria: turbina składa się z ruchomych części, dzięki czemu ten typ turbosprężarki lepiej wykorzystuje gazy i zwiększa swoją wydajność przy niskich obrotach. Typowe dla silników wysokoprężnych.

  • Jakie są rodzaje silników?

Podwójny zwój: umożliwia kierowanie powietrza do cylindrów niezależnymi kanałami, zapewniając optymalną wydajność w całym zakresie obrotów.

Kompresor: w tym przypadku nie wykorzystuje spalin, ale jest zasilany przez silnik, co powoduje dobrą reakcję na całej prędkości obrotowej silnika, chociaż ze wzrostem zużycia. Jest prostszy na poziomie mechanicznym, ale też cięższy.

Turbo kontra atmosferyczny

Związek między silnikami turbodoładowanymi i benzynowymi jest mniej rozpowszechniony niż w przypadku silników wysokoprężnych z powodu jednego głównego problemu: wymagana jest taka sama ilość paliwa jak powietrza, co zmniejsza korzyści.

Silnik benzynowy z turbodoładowaniem działa najlepiej przy średnich obrotach, ale wolnossący najlepiej sprawdza się w ekstremalnych warunkach pracy. Ponadto jego zużycie jest mniejsze, a także emituje mniej tlenków azotu (NOx), ale jest mniej niezawodny i sprawia, że ​​konserwacja i ewentualne naprawy są droższe. Wreszcie, wolnossący silnik zapewnia bardziej bezpośrednia i kontrolowana reakcja, brak wezwania opóźnienie lub opóźnienie charakterystyczne dla silników z turbodoładowaniem.

1629764845 283 Co to jest turbosprezarka i do czego sluzy konserwacja i

Zamiast, obecne silniki wysokoprężne mają domyślnie wbudowaną turbosprężarkę, na ogół o zmiennej geometrii.

Utrzymanie

  • Unikać zimne przyspieszenia, ponieważ tak jak reszta silnika turbo nie jest dobrze nasmarowane.
  • Nie przyspieszaj nagle w neutralnym.
  • Niech silnik na biegu jałowym na kilka minut przed wyłączeniem, dzięki czemu turbina może zwolnić, a turbosprężarka stopniowo się ochładza.
  • Sporadycznie, jeździć na niskich biegach i mocno nadepnąć na pedał gazu na rampach, aby oczyścić układ dolotowy i wydechowy z węgla.
  • Posługiwać się wysokiej jakości olej i okresowo sprawdzaj jego poziom i status.
  • Wymień w zalecanym okresie filtry powietrza i oleju.

Awarie

Wycieki ciśnienia– Luźne, popękane lub popękane rękawy i/lub zaciski. Utrata mocy i syk o większej intensywności.

Lepka zmienna geometria: utrata kontroli ciśnienia z powodu nadmiaru węgla. Zanik zasilania i lampka ostrzegawcza na desce rozdzielczej.

Zużycie krzewów: wał turbosprężarki obraca się na specjalnych tulejach, które wspierają jego wysoką prędkość (do 200 000 obr./min). Jeśli stracą szczelność, będą generować zużycie oleju i niebieski dym.

Awaria zaworu płukania: Jeśli membrana płuca pneumatycznego obsługującego kontrolę ciśnienia zostanie przebita, zawór prawdopodobnie otworzy się, powodując nieregularne ciśnienie i zmniejszając wydajność.

Luz wału: jeśli stanie się niezrównoważony, spali końce łopatek turbiny, osadzając zanieczyszczenia w cylindrach i powodując poważną awarię.

Czy ten post był pomocny?