Nissan jest uważany za jednego z ojców nowoczesnego SUV-a dzięki Qashqai.
Termin «SUV” pochodzi z języka angielskiego Sportowy pojazd użytkowy (Sports Utility Vehicle) i znajduje zastosowanie w samochodach łączących elementy pojazdu terenowego i konwencjonalnej turystyki. Dziś są najmodniejszym typem pojazdu na rynku i mieszczą się w segmentach od A do F, a ich udziały w sprzedaży są wyższe niż w tradycyjnych niszach.
Chociaż jego pochodzenie jest amerykańskie, SUV-y zaczęły zdobywać popularność w Europie na początku pierwszej dekady XXI wieku, rosnąca wykładniczo, aż do osiągnięcia wszystkich marek i rozmiarów. Marki generalistyczne zrezygnowały z tradycyjnych sedanów lub minivanów na rzecz większej liczby pojazdów tego typu w swoim asortymencie, aby sprostać wymaganiom rynku.
Nawet najbardziej tradycyjne marki nie wymykają się trendowi SUV-ów, ponieważ firmy takie jak Bentley czy Rolls-Royce mają przynajmniej jedną w swoim asortymencie, a nawet producenci sportów wyczynowych, tacy jak Lamborghini czy Ferrari, nie byli w stanie oprzeć się pokusie. Takie jest żądanie, że w najbliższych latach nic nie wskazuje na to, że to się skończy, nawet kojarzony ze stuprocentową technologią elektryczną.
Chociaż nie są one prawdziwymi terenami, ich zdolność do jazdy w terenie jest lepsza niż samochodów osobowych.
Cechy SUV-a
SUV to pojazd, który stawia na estetykę terenową, ale ze względu na swoje walory jest bardziej zorientowany na asfalt. Ze względu na swoją wielkość i zamieszkiwanie, oferuje więcej przestrzeni i możliwości niż konwencjonalna turystyka z dodatkiem możliwości poruszania się poza asfaltem dzięki większej wolnej wysokości względem podłoża, chociaż prawie nigdy z możliwościami podobnymi do pojazdów terenowych.
Pierwsze modele były wyposażone w nadwozia bardzo podobne do tych z tradycyjnego segmentu off-road, choć z konfiguracją ramy bliższą samochodom osobowym. Obecnie projekt został znacznie bardziej spersonalizowany, a elementy takie jak: listwy dolne z czarnego plastiku o Szerokie grupy osprzętu dające większe poczucie obecności i głośności są często powszechną cechą SUV-ów.
Czy crossover to SUV?
Naprawdę tak, chociaż w dzisiejszych czasach marki bardzo często używają różnych terminów do definiowania tego samego typu samochodu z różnymi filozofiami.
Z reguły modele najbardziej zbliżone do tradycyjnej estetyki off-roadowej – zarówno pod względem wzornictwa, jak i objętości – są klasyfikowane jako «SUV”. Wręcz przeciwnie, mniejsze modele – generalnie z segmentu A-SUV i B-SUV – są zwykle określane jako «Krzyżowanie»: skrzyżowanie tradycyjnej turystyki z pojazdem terenowym.
Istnieją również inne terminy, takie jak «SAV» (pojazd sportowy) lub «CUV» (Crossover Utility Vehicle) używany przez takie marki jak BMW czy Citroën, które definiują ten sam typ pojazdu: samochód o większym prześwicie i estetyce podobnej do pojazdu terenowego, ale wyraźnie przeznaczony do jazdy po drogach wykorzystanie i miasto.