Cechy Mazdy MX-5
ten Mazda MX-5 lub Miata to dwumiejscowy, kabriolet i samochód sportowy z napędem na tylne koła, produkowany przez Mazdę od 1989 roku. Obecnie na rynku pojawia się czwarta generacja, wprowadzona w 2014 roku i zaktualizowana w 2018 roku. Mazda MX5 charakteryzuje się mitycznym i popularnym pojazdem: oszczędny samochód sportowy (jego cena zaczyna się od nieco ponad 28 000 euro), lekki i zachowujący ducha oryginalnego modelu. To najlepiej sprzedający się kabriolet na świecie (zobacz historię Mazdy MX-5). Wyprodukowano w fabryce Mazdy w Hiroszimie w Japonii
Wśród tanich kabrioletów na rynku, które aspirują do rywalizacji z Mazdą MX-5, znajdziemy tylko Fiata 124 Spider, który został opracowany równolegle z MX-5. Projekt obu pojazdów został jednak wykonany niezależnie przez zespoły projektowe każdej marki.
Wygląd zewnętrzny Mazdy MX-5
Czwarta generacja Mazdy MX-5 wystąpiła w jakościowy skok w estetyce, zbliżając się do nowoczesnego i agresywnego designu, zgodnie z duchem czasu. Mimo niewielkich rozmiarów ma wydłużoną maskę, okrągłe tylne światła, wąskie reflektory, dobrą pionową kratkę z przodu, a nad tym emblemat Mazdy (zobaczcie, co o tym aucie myśli zespół Diariomotor).
ten Mazda MX-5 jest sprzedawana tylko z nadwoziem kabrioletu, albo z chowanym dachem brezentowym, albo z otwieranym dachem sztywnym, ta ostatnia opcja jest wersją bardziej zbliżoną do kabrioletu typu targa, z elektrycznym systemem otwierania (więcej informacji na temat Mazda MX-5 RF 2016). System otwierania i zamykania Mazdy MX-5 RF składa się z chowanego panelu dachowego i tylnej kopuły, która obraca się, aby ukryć dach.
Jest to system bardzo podobny do tego z Porsche 911 Targa. Zobacz wideo dachu Mazdy MX-5 RF.
Premia cenowa wersji RF z chowanym twardym dachem jest zmienna, ale waha się w zależności od wykończenia od 2500 euro do nieco ponad 3000 euro. RF są bardzo ładne, ale ważą 150 funtów więcej i nie mają uroku i prostoty tradycyjnego korpusu Miata, oprócz znaczącej ceny, którą noszą.
Silniki Mazda MX-5
ten Mazda MX-5 zawsze charakteryzowała się tym, że była sprzedawana z niezbyt mocnymi silnikami. I ta czwarta generacja nie jest wyjątkiem. Jednak będąc tak lekkim samochodem, z naprawdę nisko położonym środkiem ciężkości, oferuje sportowa i bardzo charakterystyczna jazda.
Mazda MX-5 jest dostępna z silnikiem benzynowym 1.5 SKYACTIV-G o mocy 132 KM i manualna skrzynia biegów, a także 2.0 SKYACTIV-G o mocy 184 KM, który można wybrać z manualną lub automatyczną skrzynią biegów.
Mazda MX-5, podobnie jak dobre roadstery, czyli te, które zostały stworzone dla wszystkich odbiorców, nie może pochwalić się dużą mocą, a raczej niską masą. W każdym razie korzyści wcale nie są złe, oferując przyspieszenie od 0 do 100 km/h od 6,5 do 8,3 sekundy, w zależności od wersji.
Zobacz nasze porównanie między nowoczesną Mazdą MX-5 a pierwszą generacją. Dwa MX-5 rozdzielone w czasie o ponad 25 lat.
Projekt wnętrza Mazdy MX-5
Wnętrze Mazdy MX-5 jest proste, ale nie spartańskie. Posiada skórzane fotele, automatyczną klimatyzację oraz czujnik światła/deszczu. Wersje z najwyższej półki mogą wyposażyć Bose stereo, tylne czujniki parkowania, aktywne systemy bezpieczeństwa, sportowe fotele Recaro, zawieszenie Bilstein i grubsze stabilizatory.
ten Mazda MX-5 ma w swojej kabinie zespół informacyjno-rozrywkowy zaawansowany, z ruchomym ekranem na desce rozdzielczej, sterowanym za pomocą obrotowego interfejsu w konsoli środkowej oraz połączeniem z Apple CarPlay i Android Auto.
Jak radzi sobie Mazda MX-5?
W Diariomotor mieliśmy okazję przetestować Mazdę MX-5 na jednej z najsłynniejszych dróg na świecie: jeździć nią, analizować jej wnętrze i zobaczyć, jak jeździ.
Odkryliśmy, że Mazda MX-5 ma idealną równowagę podwozia, absolutnie liniowy ciąg i świetne poczucie więzi między kierowcą a maszyną; gdzie idealnym rozwiązaniem jest wersja o mocy 184 KM z manualną skrzynią biegów.